“Vil man overbevise folk, skal man forstå dem – man skal forstå folk, før man kan gøre sig forståelig…”

Autenticitet, empati og lyst til at drømme

”Det største lige nu er måske fortællingen om, hvordan vi bevarer vores velfærdssamfund. Som mennesker har vi behov for at finde noget, der giver mening. Noget der er større end os selv.” Dette behov for et meningsfyldt arbejdsliv fylder meget for de unge iværksættere i dag, mener serieiværksætter og forfatter Jonathan Løw. Tiden kalder på autenticitet, empati og lysten til at drømme. Kan dette opnås ved at lytte højere?

Story-kategori:

Bizstory fanger Jonathan Løw på en telefonforbindelse fra en crowded kaffebar i Kolding. ”Kan du høre mig tydeligt?” -spørger jeg med undersøgende stemme Jonathan Løw. ”Der er en del støj i baggrunden”, svarer anden gangs ”guru-forfatteren”, men der er ikke tid til at skifte lokation – vi har knap en halv time. Jeg er journalisten, som de næste 25 minutter interviewer den prisbelønnede serieiværksætter fra Århus, der i virkeligheden mere betragter sig selv som journalist end som iværksætter:

”Jeg elsker at skrive og formidle – det med at samle store mængder kompleks viden og koge det ned til noget enkelt”, starter Jonathan Løw samtalen ud.

 

“…bevidst eller ubevidst er vi alle historiefortællere…”

Undertegnede havde egentlig regnet med, at ovenstående var sin del af opgaven, men hvis jeg kender Jonathan Løw ret, så har han ikke noget imod at dele. Efter at have fulgt Jonathan Løw i et par år, har jeg erfaret, at hans vilje til at sprede værdifuld viden efterhånden har materialiseret sig i en forretningsmodel, hvis fundament består af storytelling. Jonathan Løw lever af at hjælpe startups og etablerede virksomheder med at bygge deres forretning op og udvikle den omkring et DNA:

”Som menneske fortæller man sin historie, når man mødes med andre. Man udvælger i den forbindelse de ting, man ønsker at fremhæve, og dermed skaber man også en bestemt identitet omkring sig selv. Det sker bevidst eller ubevidst, men på den måde er vi alle historiefortællere.”

Jonathan Løw mener i øvrigt, at der blandt iværksætterne fokuseres for lidt på den gode historie bag initiativet. I stedet oplever Jonathan Løw, at specielt mænd foretrækker rationelle argumenter, når de eksempelvis vil købe et produkt, men hvis man studerer hjemlen bag selve beslutningen, er det i virkeligheden oftest irrationelle bevæggrunde, der ligger bag. Dette opdagede Jonathan Løw dengang, han selv sad i en startup investeringsfond:

”Relationen og tillidsbåndet vægtede højere end tallene på bundlinjen. Ikke når vi skulle fortælle udadtil, hvorfor vi investerede, men når vi sad internt og skulle argumentere for eller imod at investere i en ny virksomhed” -husker Jonathan Løw.

Og man skal ikke dykke særligt dybt i barndomsminderne for at bekræfte Jonathan Løws observation. Tænk bare på den lille søde bamse udenpå skyllemidlet Snuggle’s produkter. Dette visuelle brandingsymbol hænger for de fleste uløseligt sammen med velduftende, blødt og nyvasket tøj – ja, en slags mors bedste assistent i husholdningen. Og dette er mere end rigelig grund til, at forbrugerens underbevidsthed på forhånd har taget beslutningen, når han står foran hylden i supermarkedet.

(Foto: Jonathan Løws eget arkiv)

Drivkraften i vores tid

”De rationelle forklaringer er noget, vi griber til, for at beskrive verden, men det er sjældent de rationelle argumenter, som vinder. Vil man overbevise folk, skal man forstå dem – man skal forstå folk, før man kan gøre sig forståelig” ræsonnerer Jonathan Løw i røret.

Jonathan Løw problematiserer derfor, at mange virksomheder den dag i dag hænger fast i, at man kan overbevise folk gennem logos-appellerende argumentation. I følge Jonathan Løw er ”det autentiske” og historiefortællende måske hele drivkraften i vores tid:

Jonathan Løw udfolder sin analyse ved at henvise til den cirkulære økonomi, hvor tanken netop er at skalere på en bæredygtig måde for både virksomhed og planet – eksempelvis igennem genbrug:

”Deleøkonomien bruges i disse år som salgsfremstød for alle mulige tjenester, der intet har at gøre med det oprindelige ideal med deleøkonomien, men heldigvis er der også masser af virksomheder, som virkelig er cirkulære i deres forretningsmodel. Og det at tænke bæredygtigt er en overordentligt god forretning i eksempelvis Nordjylland, hvor erhvervslivet er langt fremme på den front. Det giver både mening på bundlinjen, og det giver en fortælling at dele med omverden” -vurderer Jonathan Løw.

(Foto: Jonathan Løws eget arkiv)

“Som mennesker har vi behov for at finde noget, der giver mening, noget der er større end os selv”

 

Og Jonathan Løw’s betragtninger er på ingen måde historieløse. For 300 år siden kunne man læne sig op af en religiøs historiefortælling, hvor meningen var dikteret på forhånd. I dag er klassekampen ophørt, kvinderne har indfriet mange af deres rettigheder, og alle tegn på oprør er efterhånden fortid. Nu gælder det de mindre fortællinger som eksempelvis historien om en nystartet grøn virksomhed, der løser et lokalt problem:

”De store fortællinger fylder ikke så meget mere – det største lige nu er måske fortællingen om, hvordan vi bevare vores velfærdssamfund. Som mennesker har vi behov for at finde noget, der giver mening, noget der er større end os selv. Dette forhold fylder meget for de unge iværksættere i dag.”

Jonathan Løw påpeger desuden et berømt eksempel på en mikroutopi, der voksede sig til en visionær og ekspansiv forretningsmodel, nemlig Airbnb – fortællingen om, at det ikke behøver at være ”de onde kapitalister” med hotellerne, som vi bor hos. Vi kan bare bo hos hinanden.

Vi er gået 2 minutter over tid, men jeg tager det som en styrke, at Jonathan Løw har ladet sig tale ud af rammen, og da jeg minder Jonathan Løw om tiden, takker han da også for et godt interview. Som sædvanligt slutter vi af med 3 hurtige til hovedpersonen.

3 hurtige

Hvilken forretningside ville Jonathan Løw gerne have fundet på?
”Jeg er en kæmpe fan af film som historiefortælling og visuel oplevelse. Film mimer den måde, vi forstår verden på. Altså igennem fortællingerne – store som små. Film kan røre os. Få os til at grine og græde. Udfordre vores opfattelse af verden og virkeligheden.
Så det ville have været en stor ære og fornøjelse at have bidraget til at opfinde det medie i sin tid for over 100 år siden” – fortæller Jonathan Løw

Hvad ville Jonathan Løw ønske han havde vidst, da han startede sin første virksomhed?
”At TIMING er helt afgørende. Vi var vildt innovative og first-movers indenfor digitale bøger og lydbøger. Problemet var blot, at da jeg som 20-årig startede op i 1999, var platformene til at afspille vores content meget begrænset. Der fandtes jo hverken Kindle, iPods eller lignende. Først 17 år senere, i 2016, lykkedes det iværksætteren Morten Strunge at få succes med platformen. Mofibo var nærmest identisk med det, vi byggede i det tidligere årtusinde, men Morten var den kloge rent kommercielt, for han ramte markedet på det rette tidspunkt. Vi var ”blot” nytænkende og innovative” – husker Jonathan Løw

Hvis Jonathan Løw var diktator, hvad ville han ændre?
”Så ville jeg gøre det obligatorisk at udføre altruistiske gerninger. Dvs. jeg ville minde folk om, at vi som individer og virksomheder kun kan fungere igennem fællesskaber, hvor vi giver og ikke blot tager.
Ingen virksomheder eksisterer i sig selv, men er dybt afhængige af eksempelvis en middelklasse, der kan købe deres produkter. Kunder er altså en del af os. Ikke noget ydre vi blot kan lukrere på og udnytte.

På samme måde er det med det enkelte menneske, der løber efter sine egne mål. Disse mål kan man kun opnå i samarbejde med andre, og det hele starter med forståelsen af, at der er noget langt større end én selv. Nemlig alle de andre 6 milliarder mennesker, som bebor denne planet. Dvs. en forståelse af at vi ikke har arvet denne planet af vores forfædre, men ”arvet den af vores børn”, som de nordamerikanske indianere udtrykker det.

Vi skal simpelthen til at gøre meget mere for hinanden end for os selv. Hvis jeg var diktator, så ville jeg gøre alt, hvad jeg kunne, for at få dette budskab kommunikeret ud til flest mulige. Jeg ville dog ikke, som en diktator gør, tvinge dem til eller diktere det, men forsøge at skabe opmærksomhed omkring denne forståelse af verden. Dvs. først forstå folk og dernæst gøre mig forståelig” – drømmer Jonathan Løw.

Her finder du Jonathan Løw online:

www.jonathanloew.dk og www.listenlouder.dk

ANNONCER