“Jeg tænker, det er en smule skræmmende, at vi for en gangs skyld befinder os på et punkt, hvor det bare kører!”

8 år, 4 adresser
og 10 ansættelser

Bizstory har mødt den virtuose designchef Jonny Højdam i en samtale om op- og nedture i de forgangne 8 år som lokomotivfører i Mindthemedia. Vi møder ham på et tidspunkt, hvor hans virksomhed, som han selv udtrykker det: ”bare kører”, men hvor der samtidig – for nylig – er blevet ansat en kunde- og udviklingschef, der skal øjne nye retninger for det farvestrålende reklamebureau.

Story-kategori:

Da vi har fundet os til rette i et møderum, som fremstår ligeså stilfuldt og dog en kende mere minimalistisk end medarbejderkontorerne, er det pladsen for enden af langbordet tættest på vinduet, der virker mest naturlig at indtage. Vinduet i dette rum er en forlængelse af det panoramaview ud over Kolding banegårdsplads og Slotssøen, som vi netop har forladt på direktionskontoret for lidt siden.

Kaffekoppernes indhold spejler en slet skjult forventning i form af et hjerteformet æble aftegnet i skummet hos undertegnede. Dagens hovedperson har, som det rygtes, gjort sig umage – den kreative direktør med pertentlig sans for detaljen brygger kaffen til sine gæster fra bunden.

Jonny læner sig tilbage i stolen og retter blikket mod vinduet, som ironisk nok indrammer en lignende scene, som den, hvorfra firmanavnet i sin tid blev født. Det skete nemlig på en banegård, ikke i Kolding, men i London, hvor ideen slog ned som et lyn fra himlen, da den dengang titulerede artdirector indtog trappen til metroen. Den evindelige påmindelse om ”Mind the Gap” forvandlede sig til en drøm, der kom til at præge de næste 3 år af hans liv, og som til sidst pressede så hårdt på, at han måtte føre den ud i livet.

Vi starter ved udgangspunktet.

 

“Hvis ikke man husker at forventningsafstemme med sine omgivelser, går det galt…”

 

”Jeg kommer ikke i dag, chef”

For 11 år siden vågnede Jonny op til en fortærsket arbejdsdag som kreativ artdirector hos et prestigefyldt reklamebureau i provinsen. Men denne morgen havde han ikke lyst til at stå ud af sengen. Den dengang 30-årige karrieremand havde ud over det forkerte job et nyt ansvar hængende på sine skuldre: Hans mor var netop blevet alvorligt syg, og om lidt skulle han være far for første gang:

        ”I virkeligheden handlede det om, at jeg havde stillet alt for store forventninger til mig selv. Hvis ikke man husker at forventningsafstemme med sine omgivelser, går det galt”

Jonnys daværende chef får imidlertid den kommende far på andre tanker, og i telefonen lokkes den sengeliggende til en samtale, der munder ud i en række sessioner hos en psykolog. Efter godt en måned er den unge artdirector tilbage på sin pind. Men pinden er vakkelvorn, og det forbliver den fortsat i 3 år. Jonny Højdam tiltrækkes i disse år gradvist mere og mere af livet som selvstændig. Til at bakke disse drømme op bruger han sin IPod:

         ”Jeg havde indgraveret ‘Mindthemedia.com – Free my Mind’ på bagsiden af min IPod, hvor jeg lyttede til buddhistisk meditationsmusik hver eneste dag. Det er utroligt det skulle tage mig 3 år at komme til erkendelse, men i virkeligheden bor der en stor tryghedsnarkoman inde i mig.”

Tryghedsnarkomanen brød ud af sin komfortzone en forårsdag for 8 år siden, hvor en medarbejderudviklingssamtale tog en drastisk drejning. ”Kan du ikke bare fyre mig?”, spurgte den 33-årige søjle i den koldingensiske reklamemastodont. Og jo, det kunne hun. Få minutter efter underskrev han sin fyreseddel, og friheden trængte ind på den rastløse sjæl, der gik lettet og opløftet ud af døren. En rigtig beslutning var truffet. En beslutning, som handlede om Jonny og hans drøm om at gå sin egen vej.

“Jeg havde indgraveret ‘Mindthemedia.com – Free my Mind’ på bagsiden af min IPod, hvor jeg lyttede til buddhistisk meditationsmusik hver eneste dag” (Foto: Johnny Højdam)

Mind the Media’s kontor. (Foto: Simon Maegaard, BIZSTORY)

Nye parketgulve, nye muligheder

Samme dag søger Jonny Højdam direkte ned i byens kreative kraftcenter House of Design efter fyraften. Her sidder hans gode ven Kim Holm fra studietiden på designskolen foruden en række andre kendte hoveder. Den netop fritstillede designer følte sig med det samme velkommen:

”Det var ligesom at komme hjem. Jeg glædede mig til at gå på arbejde hver eneste dag.”

De næste 4 år nyder iværksætteren Jonny Højdam godt af faciliteterne i hjertet af den jyske provins. Han får også praktikanten Tobias ind, som i dag er medejer af Mindthemedia. Jonny oplever en slags spejling af ham selv i det unge talent:

”Vi mødtes første gang på cafe Gertrud i Odense, og jeg kan huske hvordan jeg genkendte mig selv i hans væremåde. Han havde de samme ambitioner og drømme og jeg var ikke i tvivl om, at vi var det perfekte makkerpar.”

Siden denne dag, har Jonny aldrig ansat udefrakommende i sin virksomhed, som i dag huser 10 medarbejdere. Der har altid været tale om netværk eller freelancere, der med tiden har gjort sig uundværlige.

Facebook – det sorte får

Ifølge Strategi-, design- og indlevelse direktør Jonny Højdam kan mediesituationen i dag virke overvældende, men om 10 år bliver det ligesom tekst-TV – noget vi ikke stiller spørgsmålstegn ved – en indlejret del af hverdagen. Nogle vil måske sige, at det allerede forholder sig sådan, men virkeligheden er ifølge Jonny stadig den, at vi befinder os midt i en generationskløft, når det kommer til digitaliseringen af verden:

 

Der er mange kloge mennesker, der mener at den digitale revolution har kostet stressofre og angsthæmmet vores generation, men personligt tror jeg ikke det har noget som helst med medier at gøre.

 

”Jeg oplever det som en enorm befrielse, at man ikke skal sidde og vente på opkaldet, som er aftalt på forhånd ligesom i gamle dage. Der er mange kloge mennesker, der mener at den digitale revolution har kostet stressofre og angsthæmmet vores generation, men personligt tror jeg ikke det har noget som helst med medier at gøre. Det er bare det, som er oppe lige nu.”

Jonny Højdam uddyber endvidere sin undren over for forhastede regelsæt som at forbyde smartphones i folkeskolen:

”Regelsæt imod de unges medieforbrug er som det vilde vesten… Det er som om, at Facebook bare er blevet det sorte får i flokken”

Billedgalleri – før musen over billedet og klik på pilene

BILLEDSERIE: Stemningsbilleder fra Mindthemedias kontor på Banegården i Kolding.
(FOTOS: Simon Maegaard, BIZSTORY)

Succes fordrer fokus

Det seneste år har den virtuose designchef igen trippet under skrivebordet på 1. sal over Kolding banegård. For selv om Mindthemedia for nuværende oplever et solidt kundeflow og et præsentabelt overskud, så er der noget der pirrer den utæmmelige designer fra Kolding:

”Det er ved at være tid til at vinde en Award. Vi har behov for at positionere os på markedet. Med faste kunder som Cuba Vodka, Finax og Esmark i porteføljen er vi nødt til at vise verden, hvad vi laver. Vores hjemmeside har vi ikke haft tid til at opdatere i to år, fordi vi har haft for travlt med at fordybe os i skræddersyede løsninger til vores kunder. Vi vil gøre en mærkbar forskel. Derudover har Hipster Brew efterhånden tre år på bagen og vi har yderligere to selskaber i støbeskeen, så der er nok at tage fat i.”

Men hvordan er din mavefornemmelse nu, efter otte år?

”Jeg tænker, det er en smule skræmmende, at vi for en gangs skyld befinder os på et punkt, hvor det bare kører!”

3 hurtige:

Jonny om livskriser:
”Det handler i bund og grund om, at livet byder på forskellige kapitler, og dem skal man vænne sig til”

Jonnys råd til stressramte:
”Tag det seriøst og lær af det”

Litterære inspirationskilder:
Dalai Lamas ”Kunsten at leve lykkeligt”. Her lærte Jonny, som han selv udtrykker det ”at være lykkelig for det man har.”

ANNONCER