Pandemi fik ung iværksætter til at ændre mening – fars livsværk er nu reddet

Fatima er anden generations ejer af læder og livsstilsbrandet Freeny Collection, som holder til huse starten af gågaden, Kolding. Her har butikken godt nok haft til huse i 17 år, men for små to år siden overtog den nu 21-årige datter til stifterparret forældrenes livsværk midt i en Corona tid. Datteren var egentlig på vej til London for at studere videre, men skæbnen ville noget andet for den unge iværksætter, som netop har nået sin første milepæl som selvstændig: Regnskaber er gået i nul i indeværende ottende kvartal. Nu skal der vækstes!

Story-kategori:

Egentlig er det grænseoverskridende for Fatima at skulle rette fokus ind mod sig selv. Hun kan bedst lide at tale om produkterne, som er kernen i hendes forretning. Det føles bare mere naturligt:
”Jeg har jo altid været vant til at stå i butikken, siden jeg var lille. Jeg ved, at jeg kan stå inde for produkterne, fordi vi selv producerer dem. Det samme gælder priserne, for vi har skabt et brand, hvor kvalitet ikke behøver at koste en formue.”

Fatima og hendes lædervareforretning, går under navnet ”Freeny Collection”, har egen fabrik i Indien, hvor der er styr på arbejdsforholdene, og hvor hver en taske er designet i Danmark. Derfor kan den unge iværksætter også stå 100% inde for sit arbejde:

”At være en succesfuld iværksætter, handler om at elske at stå op til det man laver. Det handler om at have sine værdier i orden lige fra kvalitet til service, og at sikre kunderne går herfra med en god og professionel oplevelse. Profitten kommer i anden række.”

Fars forretning som fundament

Freeny Collection, som designer alle sine produkter selv, har en bæredygtig læderproduktion i Indien. Med sin far Vasileios som forbillede, har Fatima været i mesterlære, siden hun var barn og løbende lært, hvordan man håndterer en business som kvinde:
”Når man er ung, og når man er en kvinde, skal man ”proove” lidt mere. Man skal vise, at man har brede nok skuldre til at varetage et ansvar og man kan ikke undgå at blive set ned på.”

Da Fatima skulle afgive sin første ordre, blev der fra fabrikken i Indien spurgt om faderen ikke lige skulle tjekke op på tallene. Det håndterede Fatima ved at fortælle manden i den anden ende, ”at det er dig og mig her, ingen andre. Der er ingen far.”
Vasileios har da også fuld tillid til Fatima og har ifølge den unge iværksætter altid haft det. Hun ser tilbage på sin tid i butikken, siden hun var 12 år og stod alene bag disken:

”Indimellem kan det føles som om, han tror mere på mig, end han tror på sig selv”, reflekterer den unge iværksætter og griner.

Fatima kom direkte fra gymnasielivet, da hun købte sine forældres livsværk midt i en Coronatid, hvor planerne pludselig ændredes for den unge student. Det var ellers meningen at Fatima skulle have været til England og studere ”Business Management and Architectual Technology”, og den unge student var faktisk klar til at tage afsted. Men så kom pandemien og satte en stopklods i hjulet:

”Jeg vidste, at jeg ville sidde indenfor og kukkelure på et dyrt studiekammer fra morgen til aften. Det var ikke det, jeg havde drømt om.”
Dermed lå muligheden for at overtage butikken lige for, og her var der ingen slinger i valsen:

”Jeg gik ind og registrerede mig som et anpartsselskab, da min far alligevel skulle gå på pension og netop var ved at afslutte sin del. Det føltes naturligt, lidt som at have begge ben inde i forvejen. Det kan selvfølgelig godt være hårdt at være alene, men livet som selvstændig giver noget fleksibilitet, så man kan styre sin tid og relationer ved siden af”.

Nysgerrigt barn af selvstændige forældre

Efter skole gik Fatima altid ned i butikken og stod bag disken indtil lukketid. Her hjalp hun sin far med alt fra mailbesvarelser til opbygningen af den nyere webshop, og hun interesserede sig for de forskellige produktdesign. Hun husker sine teenageår i butikken som en spændende tid:

”Der var altid er fart på. Far havde 1000 ting i gang hele tiden, og den gnist han havde i øjnene, når han gik i gang med et nyt projekt som for eksempel en taske, virkede meget smittende på mig.”

Forældrene spurgte ofte Fatima ind til de forskellige taskedesign og tog datteren med på råd, inden de endelige beslutninger blev taget. Den unge iværksætter har altid følt sig tryg i butikken:

”Jeg har aldrig været bange for at stå alene hernede, for vi har nogle søde naboer, og så har jeg selvfølgelig en overfaldsalarmknap, hvis noget skulle gå helt galt, men det sker heldigvis meget sjældent”.

Folkeskolen var ingen fest

 

Fatima er meget åben omkring, at hun egentlig altid har hadet folkeskolen. Det med karaktererne og presset demotiverede i sådan en grad, at hun aldrig havde særligt meget lyst til at lære de forskellige fag i dybden. Hun savnede simpelthen et formål:
”Det er som om at ensretningen ikke åbner plads for det kreative segment. Man burde have et fag, som hedder ”Tænk Anderledes” eller ”Tænk på en anden måde”, reflekterer hun.

På et tidspunkt fik Fatima svar på tiltale fra en lærer, imens kammeraterne hørte på. Vedkommende mente, at såfremt den unge pige ikke havde modtaget den rette pædagogiske støtte, var hun endt i ”Hauptschule”:
”Det er jo super pinligt, når alle andre står og kigger og også en underlig måde at nedværdige elever på. Der er et socialt pres i den måde vi går i skole på, som ikke avler fremdrift – alting virker firkantet og meningsløst.”
Faren lærte derimod Fatima om den del af matematikken, der går ud over almen algebra. Det handlede om, hvordan hun kunne opstille en faktura med invoices, beregne indkøbspriser, salgspriser og udregne avancer. Brugbar viden, som datteren fandt konkret og sjovt, for som hun selv siger:

”Hvorfor gøre tingene så abstrakte?”
Fatima oplevede senere i sit liv, at hendes veninde ikke kunne betale sin husleje efter gymnasiet, hvilket understøttede Fatimas kritiske holdning til folkeskolen:
”Come-on, det er jo basic viden! Men forældrene gør deres unge teenagebørn en kæmpe bjørnetjeneste. Her svigter skolen. Hvis de skal lære at lave løgsuppe i madkundskab, så burde Skat da også være på skemaet. Det ville fjerne så meget usikkerhed og gøre unge mere selvstændige”.

De seneste to år – fysisk butik og webshop

Mindre erhvervsdrivende, med specialvarer som eksempelvis små keramikere og unikabutikker har et stort hjerte hos den unge iværksætter:

”De her butikker skaber en sjov og skæv pendant til Kolding Storcenter i gadebilledet. Men specialbutikkerne byder også på en anden kvalitet. Du betaler for noget som er i orden, og hvis det modsatte skulle blive bevist, så kan du gå ned og møde den, der har ansvaret.”

Derudover er service og vejledning ifølge Fatima ofte bedre i specialbutikkerne:
”De ansatte ved mere om selve produkterne. Jeg ser det som rigtig vigtigt, at der er transparens til dem som skaber varen. Forbrugeren vil kende værdikædens led i dag, så de kan handle samvittighedsfuldt. Det har en stor betydning fordi det handler om værdier.”

Af samme grund har Fatima overvejet, at hænge store billeder op på butikkens vægge, som portrætterer de medarbejdere i Indien, der syr Freeny Collections tasker og lædervarer op:
”Det er jo netop ikke børnearbejde, men folk med et almindeligt respektabelt arbejde. Det er bare svært, når de store giganter fylder så meget. Måske kunne man ændre på den indstilling, ved at give større plads til kreativitet tidligt i skoleforløbet i stedet for at skyde alle ideer, som er anderledes, ned på forhånd.”

Det kræver både brede skuldre og en god portion tålmodighed at drive fysisk butik, men for Fatima er indsatsen det hele værd, når varerne og kunderne kommer ind af døren. Dog er det svært i Kolding. Derfor satser den 21-årige iværksætter stort på den nye webshop:

”Jeg er nødt til at nytænke min forretning. Det må ikke være for varmt, ikke for koldt, ikke regne. Her bliver det svært at hamle op med centeret. I Vejle har man hængt trekanter op. Når det regner, så regner det ikke så meget, og når det er solskin, så kan man søge i skyggen. Det er øje guf, som gør det til en oplevelse at gå gennem byen. Det er synd for Kolding midtby, at den hænger sådan med mulen.”

Fatima sammenligner desuden Kolding midtby et ”Sahara” eller ”en westernfilm”, hvor man kan høre en nål falde til jorden i hverdagene.

 

Bed tænderne sammen og vendte hver 50-øre

 

Da Fatima startede sit anpartsselskab var hendes mål at komme gennem de første to år ved at bide tænderne sammen og gå i nul. Hun har da også vendt hver en 50-øre:
”Strategien har hele tiden været: IKKE GIV OP. Det sagde jeg til mig selv, når det var svært. Det nemmeste er at give op og gå i gang med en uddannelse. Alle selvstændige kigger frem mod moms, og det kan være nervepirrende, for det er nu pengene skal op af lommen og hvad nu, hvis man lige har bestilt nye varer hjem og hylderne er tomme.”

Derfor har Fatima valgt at betale moms hver 3. måned, så der er styr på likviditeten. Mens andre må grave dybt i lommerne:
”Jeg kendte en, som måtte sælge sønnens crosser og måske var det stadigvæk ikke nok. Men man har også et ansvar som erhvervsdrivende.”
Fatima går jævnligt på messer og præsenterer de nyeste skud på stammen. Her lærer hun meget om kunderelationer. Bizstory.dk spørger hende derfor ind til, hvordan hun tilgår gæster og interessenter, når hun er ”i marken”:

”Jeg bruger tiden på at observere, og jeg har indset, at tålmodighed betaler sig. Når jeg får en god snak med folk, er de tilbøjelige til at købe mere. Det spreder sig som ringe i vandet. I forhold til engrossalg, kan mine interessenter være motorcykelklubber, som skal have deres navn på jakkerne i samme format og facon eller det kan være ensartede bælter til håndværksmestre. Men jeg har endnu ikke leveret rygmærker til rockere – dog er alle velkomne i butikken”, fortæller den unge iværksætter med et glimt i øjet.
Fatima har nået sit mål om at gå i nul på ottende kvartal siden hun startede, men derudover er hun stolt af, at det er lykkedes at holde den fysiske butik kørende efter Corona:

”Det er fortsat vigtigt, at folk kan komme ind at røre ved tingene, selvom webshoppen er mit primære fokus nu. Fundamentet skal være i orden, og det handler også om duft, følelsen af at have tingene på og relationerne til mine kernekunder.”
Fatima brænder stadig for butikken, som er ved at være der, hvor den skal være. Det næste store skridt mod vækst vil kræve nytænkning og kompetencer udefra, men Fatima er bevidst om, at det bliver hårdt arbejde. Den unge iværksætter ser frem mod på sigt (5-10 år) at have fire satellit butikker rundt om i landet. Det handler om, at man kan komme ind til butikkerne og se, dufte og røre og at webdelen klarer sig selv og har et naturligt flow. Derudover glæder Fatima til at se flere danskere gå rundt med sine tasker, for som hun siger:
”Man bliver aldrig træt af at genkende sit eget brand på gaden – det bliver man faktisk helt høj af!”

Vidste du?
1. Freeny Collection havde en midaldrende kvinde inde i butikken for små 3 år siden. Kvinden, som var fra Norge, var en meget farverig påklædning. Fatima spurgte derfor, om hun ledte efter noget særligt. Sælger du kun læder, var modsvaret? Hun fandt dog en gul lædertaske, fordi hun ikke kunne lade være. Kunden hviskede til Fatima, at havde været veganer 25 år, men det at der ikke var brugt kemikalier i læderet, gjorde forskellen.

2. Freeny Collection tilbyder at holde åbent på alternative tidspunkter for mennesker med særbehov eller folk, som kommer langvejsfra. Her er den personlige kundeoplevelse er i centrum. Det bliver brugt en del i juletiden, hvor de, som eksempelvis døjer socialangst, sætter stor pris på de skæve åbningstider.

3. Fatima har for nyligt præsenteret det beslægtede label ”Hills Copenhagen”, som er planlagt til at ramme bredt lige fra de helt unge hipstertyper, bohemian style (Cutella Festivalen) med afslappet rå kant og helt op til de tres-, halvfjerds-, firsårige. Her er fokus fortsat på kvalitet til en overkommelig pris. Dette er et forsøg på at tilgodese trends fra 90’erne, som lige nu gennemgår en renæssance i modeindustrien.